#03
Budapest & Beograd

#03__Budapest & Beograd
Nápad vyrazit do Bělehradu se zrodil u piva (jak jinak). Konkrétní podobu ale celá cesta nabrala záčtkem září, kdy jsme se koukli jak jezdí vlaky a brzy bylo jasno. Ráno vyrazíme do Budapešti, kde budeme mít skoro celý den a večer nočním vlakem do Bělehradu. Tam nás čeká den-noc-den a pak stejná cesta vlakem zpět. Ze tří nocí budeme dvě spát ve vlaku, to jde. Vyrážíme s pocitem očekávání co nás v hlavním městě bývalé Jugoslávie potká...
  1. Den 1
  2. Den 2
  3. Den 3
  4. Den 4
24. - 27.09.2016
Budapešť (HU), Bělěhrad (RS)
2 022 km
1 913 CZK

24.09. - DEN 1

5:30 Praha hlavní nádraží

Potřebujem ráno koupit ještě pár věcí (Plzeň a vodu) a zjištujeme, že všechnu obchody jsou ještě zavřené. Jako první obchod se na Hlavním nádraží otevírá trafika Relay (při vstupu z Vrchlického sadů po levé ruce) a v době otvíračky už se tvoří před vstupem celkem slušná fronta nákupu chtivých zákazníků.

5:52 EC 273 Csárdás

•  EC 273 Csárdás
  •  Odjezd v 5:52, Praha hlavní nádraží
  •  Příjezd v 12:35, Budapest Keleti
  •  731 CZK (28 EUR) / osoba (koupeno přes CD eshop)
  •  jízdenky je před odjezdem nutné nechat označit (orazit) v mezinárodní pokladně na Hlavního nádraží (Maďaři žel bohu stále neumějí načítat QR kody :-/)

Vlak tvoří vozy po rekonstrukci a jedná se o mix klasických 6ti místných kupé a otevřených vozů, které působí vzdušněji a také více moderně, než uzavřený prostor kupé. Je dobré, že po tolika letech je konfort cestování vlakem (aspoň u mezinárodních spojů) již pomalu srovnatelný se Západní Evropou. U každého místa je k dispozici zásuvka (palec nahoru).

9:49 Bratislava hl. st.

Spousta lidí vystuje z vlaku , protože dorazili do cíle své cesty. Menší spousta lidí naopak nastupuje a vyráží vstříc novým zážitkům. My vystpujeme, protože to je v narvaném vlaku ten nejrychlejší způsob jak se dostat z posledního vozu (kde sedíme) do restauračního vozu na pivo.

9:53 Speisewagen

•  Pilsner Urquell 0,33 - 29 Kč

Restaurační vůz je zařízen jednoduše a efektivně . U každého stolu jsou zásuvky. Nabídka jídla a pití je dostačující a ceny (směrem z Prahy na východ) příznivé. Točená plzeň (dobrá) za 29 Kč. Platba kartou možná.

Mimochodem z Bratislava do Budapešť to trvá přesně 5 plzní.

11:35 Visegrád ( / )

Po téhle dědině se jmenuje spolčení CZ-SK-HU-PL aka V4

12:39 Budapest Keleti ( )

10h @ Budapest

Městká hromadná doprava v Budapešti:

•  MHD Budapest
  •  Single: 350 HUF (30 CZK)
  •  24 h: 1650 HUF (140 CZK)
  •  Automaty na jízdenky jsou všude (platba hotově / kartou)  a jsou multi jazykové (k dispozici i slovenčtina).

13:38 Szent István Bazilika ( / )

14:36 Mexikói út ( )

Projet si nejstarší linku metra v evropě, která je v provozu od 3. května 1986, je zážitek. Naše postřehy z metra si můžete přečíst tady.

15:05 Városliget  ( )

Ve stanici Hősök tere opouštíme metro a přicházíme na stejnojmenné náměstí. Na první pohled připomíná monumentálním pojetím Berlín. V městském parku (Városliget = městský park), který je takovou menší verzí Letné a Stromovky, právě probíhá soutěž ve Streetballu. Součástí parku je hrad - pěkný a staře se tvářící. Jedná se ale celkem mladou stavbu, která byla dokončena ve stejné roce jako bylo spuštěno místní metro. Tedy v roce 1896.

16:41 Országház - Parlament ( )

Budova parlamentu je asi nejvíc must see stavba v Budapešti. Je fakt, že to je prostě hezkej dům.

17:17 Gastro Brejk - Iguana

Výborná mexická restaurace pár minut pěšky od Parlamentu. Stylový interiér, zahrádka na chodníku. Obsluha přátelská. Jídlo velmi chutné. Jednoznačně doporučujeme navštívit.

19:41 Budavári Palota - Budínský hrad ( / )

21:29 Budapest Keleti

Hledáme a následně také nacházíme noční vlak směr Bělehrad.

22:25 EC Avala

•  Noční vlak EC Avala
  •  Odjezd v 22:25 (Budapest Keleti)
  •  Příjezd v 6:21 (Beograd Glavna Železnička Stanica)
  •  23 EUR (13 Eur lístek / 10 Eur lůžko) / osoba
  •  Lístky se dají koupit on-line přes MÁV. Na nádraží je potřeba e-ticket proměnit v real ticket. Pomůže vám k tomu jeden ze žlutých automatů  (jsou v přední části nádraží) - stačí zadat referenční číslo a je to!

Přesně s rozjezdem vlaku dochází na nedalekém náměstí Oktogon k výbuchu, který zranil dva policisty. Tuto informaci se dozvídáme až následující den ráno a člověka hned napadne, jak osud vede naše kroky a jakou katastrofou to může zkončit, když se někdo náhodou ocitne ve špatnou chvíli na špatném místě.

Pár krátkých postřehů z nočního vlaku...

• Po přečtení techto zážitků jsme se na cestu těšili o to víc, ale spali jsme radši v botech a s batohem za hlavou. Vše ale bylo uplně v pohodě.
  • Lůžko je možné dokoupit i na místě u průvodčího (srb jak poleno - umí pár slov německy).
  • Spací vagon poloprázdný (obsazenost cca 20-30 %)
  • Ve vedlejším kupé usedají dvě srbky (matka s dcerou) po zevrubném prohlédnutí potencionálního místa na spaní volí jídzdu v dražším, ale pohodlnějším ruském voze (je k vlaku připojen a pokračuje pak dále do Sofie)
  • V kupé pro šest jsme pouze dva. Povlečení bud rozdává pomocná síla průvodčího, nebo je možné si jej osobně vyzvednout.
  • Průvodčí si hned zkraje veme lístky, ráno vrátí
  • Vlak jede celkem dost pomalu, často staví, ve stanici třeba 20min. Vlak má nakonec asi 40min zpoždění.
  • Madarsko - Srbské hranice - kontrola dokladů (stačí pouze OP), bez větších problémů (?? nepamatuju moc)
  • Vlak byl starší (velmi starší), lůžka otrhaná, ale čistá !!
  • Spaní OK, jen vcelku vedro. Okno fungovalo jako klimatizace.